تبلیغ چیست؟ شرح روش های تبلیغاتی
در تعریف تبلیغ باید گفت؛ روش یا روش هایی جهت اطلاع رسانی، ترویج، معرفی، نمایش دادن (در معرض دید قرار گرفتن)، مطلع ساختن و … افراد مورد هدف از آن محصول یا خدمات است که توسط رسانه های آنلاین شبکه های اجتماعی، اینترنت و … یا رسانه های محیطی مانند بیلبورد، تراکت و …. به رهبری یک کارشناس تبلیغ یا استراتژیست در جهت رشد کسب وکار انجام میشود.
در واقع تبلیغات از زمانهایی قدیم هم به روش های مختلفی وجود داشته و افراد بدونه این که خود بداند، کالا یا خدمات خود را تبلیغ می کردند، به عنوان مثال زدن تابلو در سر در مغازه، شاید یک کار عادی و معمولی باشد، اما در واقع این نیست یک نوع تبلیغ است اما بسیاری از افراد مانند یک عادت آن را انجام میدهند.
شاید مفهوم تبلیغات در انبوهی از پیام های بازرگانی، sms های تبلیغاتی، بنرها، بیلبوردها گم باشد اما در واقع تبلیغ کسب و کار چیزی بیش از این نیست.
اطلاعاتی درمورد تبلیغات
گسترده تبلیغات بسیار وسیع است میتوان گفت هر آنچه که تصورش را نمیکنید میتوان یک روش تبلیغاتی باشد و هر جایی که فکرش را هم نمیکنید میتواند افرادی برای دریافت سرویس یا محصولات شما وجود داشته باشند.
| انواع روش تبلیغاتی | هدف از انجام تبلیغات | مکان مخاطبین هدف | ترندهای تبلیغاتی | تبلیغات ثابت کسب وکار |
| تبلیغات شبکه اجتماعی | دیده شدن یا به یاد ماندن در ذهن مخاطب | افراد دنبال کننده در شبکه های اجتماعی | تبلیغات تصویری مانند کلیپ کوتاه یا ویدئوها | ثبت کسب وکار گوگل مپ |
| ایمیل مارکتینگ | شناخته شدن | افراد بازدید کننده از وبسایت | ساخت محتوایی به صورت داستان | گوگل ادز |
| Sms مارکتینگ | اطلاع رسانی از یک محصل یا خدمات جدید | افرادی که در محیط های فیزیکی حضور دارند | ترویج پادکست ها | تبلیغات در سایت های مانند رپورتاژ |
| آگهی تلویزیونی | افزایش فروش | افرادی که شرکت کننده نمایشگاه ها هستند | استفاده از هوش مصنوعی | سئو سایت |
| بیلبورد | وفادار ساختن مشتری | افرادی که فقط روزنامه می خوانند | تبلیغات توسط اینفلوئنسرها در اینستاگرام | راه اندازی یک مکان ثابت مانند مغازه، شرکت، دفتر |
| تبلیغات دهان به دهان | افرادی که وابسته به تلفن همراه هستند | تبلیغات در یوتوب | ||
| تبلیغات ویدئویی |
با وجود بسیاری از تبلیغات متنوع اما بسیاری از کسب وکارها شکست میخورند و حتی شاید بسیاری از کسب و کارهای کوچک اما خلاقه راه به شریان اصلی تبلیغات راه پیدا میکنند! اما موضوع چیست؟
هدف از تبلیغات چیست؟
بسیاری از افراد تصور میکنند تبلیغات یک روش صرفا برای جذب مشتری و به دنبال آن فروش محصول میباشد …. در واقع هر کسب و کاری هدف خاصی را از تبلیغات دارد به عنوان مثال بارها دیده اید که یک شرکت مانند اسنپ یا یک برند مانند گلرنگ، با وجود شناخته شدن باز هم اقدام به تبلیغات میکند! آیا این شرکت ها همچنان به دنبال شناخته شدن هستند؟
از یک سمت میتوان گفت بله شاید تعداد کمی از افراد باشند که هنوز با برندهایی مانند گلرنگ، داروگر و … آشنا نباشند اما آیا واقعا صرف هزینه هنگفت برای این حجم از تبلیغات فقط برای تعداد کمی از افراد که هنوز این برند را نشناختهاند به صرفه است؟ خیر
بنابران میتوان گفت هدف دیگری پشت این قضیه است! در واقع این برندهای با اجرای کمپین های مختلف، اطلاع رسانی از روش های مختلف، بازار یابی، آگهی و … سعی در شناخته شدن بیشتر و در واقع جایگاه گرفتن در ذهن مخاطب به واسطه تداوم دیدنها دارند!
بنابران میتوان گفت هدف از انجام تبلیغات در هر کسب و کار با توجه به استراتژی هایی که در ذهن دارد متفاوت است.
آیا انجام روش های مختلف تبلیغاتی برای کسب و کارها مناسب است؟
با این وضعیت میتوان گفت خیر، اگر شما یه فروشگاه لباس در رشت هستید، انجام تبلیغات گوگل ادز برای شما شاید مناسب نباشد چرا کاربران هدف شما و بازار شما از افرادی نیست که بخواهند در گوگل به دنبال محصول شما باشند.
یا یک کسب و کاری مانند اسنپ، اگر بخواهد از تبلیغاتی مانند تراکت استفاده کند شاید این روش علیرغم صرف وقت زیاد و هزینه اصلا بازدهی نداشته باشد.
از این جهت بسته به نوع کسب و کار که میتواند فروش یا خدمات به صورت سراسری در کشور باشد یا یک فروشگاه محلی و با توجه به این که آن کسب و کار درحال حاضر در چه جایگاه از نظر شناخته شدن یا حتی چه جایگاهی در ذهن مخاطب دارد، میتوان از تبلیغات مختلف و مختص به همان بیزینس استفاده کرد.
مزیت و معایب تبلیغات چیست؟
قطعا تا حدودی درمورد مزیت تبلیغات میدانید اما مگر میشود که تبلیغات نیز دارای معایبی باشد؟ باید گفت بله به همان میزان که یک تبلیغات میتواند برای کسب و کار شما سودمند و سبب آگاهی از برند و ویژگی جدید یا خدمات جدید شما شود، میتوانند سبب ایجاد یک ذهنیت بد در ذهن مخاطب ایجاد کند. البته که این مورد از عدم آگاه بودن شخص ایجاد میشود.