علت آب دادن یخچال فریزر یا ساید

علت آب دادن یخچال

5/5 - (7 امتیاز)

آب دادن یخچال یکی از مشکلات نسبتا شایع است که به هیچ‌وجه نباید نادیده گرفته شود! علت آب دادن داخل یخچال فریزر (مانند: علت جمع شدن آب زیر جامیوه‌ای یخچال) معمولا نقص و خرابی در یکی از قطعات یخچال فریزر است. در صورت سهل انگاری و دست‌دست کردن ممکن است خرابی بیشتر و بیشتر شود و مشکلات یخچال فریزر افزایش پیدا کند. از همین بابت بلافاصله پس از مشاهده نشت آب از زیر، پشت یا داخل یخچال باید به دنبال دلیل آب دادن یخچال بگردید تا مشکل را برطرف کنید.
البته گاهی اوقات برطرف کردن علت نشت آب از یخچال ساده است، اما گاهی اوقات این کار نیاز به تخصص و مهارت دارد. در این مقاله تمام دلایل آب پس دادن یخچال فریزر را بررسی خواهیم کرد.

دلایل و علت آب دادن یخچال چیست؟

علت آب دادن یخچال (آبریزی یا نشتی آب از زیر یا پشت یخچال فریزر)؛ عبارت است از چکه کردن یا ایجاد یک آبراه باریک دور، پشت، داخل یا زیر یخچال که حتی ممکن است سبب جمع شدن آب دور یخچال یا خیس شدن فرش کنار یخچال شود. دلیل و علت‌های آب ریختن، جمع شدن یا آب آمدن از یخچال فریزر بسیار زیاد است؛ از تراز نبودن یخچال گرفته تا خرابی قطعات داخلی که باید هرچه سریعتر نسبت به رفع مشکل اقدام کنید.

اگرچه مشکل آبریزی از یخچال در برخی از مواقع توسط خودتان قابل حل است اما در پاره‌ای از مواقع این کار نیاز به تخصص و مهارت زیادی دارد.

در لیست زیر به مواردی پرداخته‌ایم که نشان می‌دهد دلیل اب دادن یخچال چیست:

  • فرسوده شدن لاستیک دور درب یخچال
  • انسداد لوله تخلیه یخچال
  • یخ زدن اواپراتور
  • شکسته شدن سینی تخلیه
  • خرابی یخساز یا آب سردکن
  • نقص در سیستم دیفراست
  • خرابی لوله ورودی
  • خرابی فیلتر آب
  • تراز نبودن یخچال
  • نشت آب از فریزر

البته به این لیست بسنده نخواهیم کرد؛ در ادامه توضیحات بیشتری درباره علت چکه کردن اب از یخچال و راه حل‌های آن ارائه خواهیم کرد.

نقاطی که منشا اصلی ریزش آب در یخچال هستند

یکی از سوالاتی که پاسخ به آن کمک می‌کند تا بهتر بفهمید اب دادن یخچال از چیست، پیدا کردن نقطه‌ی نشت آب است. یخچال می‌تواند از داخل، زیر و حتی پشت نشتی داشته باشد!

نشت آب از زیر یخچال

علت آبریزی از زیر یخچال به عوامل مختلف بازمی‌گردد. با این حال بیشتر اوقات دلیل آب دادن از زیر یخچال به شکستن سینی تخلیه مربوط می‌شود. معمولا آب در این قسمت جمع شده و توسط کمپرسور تخلیه می‌گردد. اما اگر سینی شکسته باشد، مسلما باید شاهد آبریزی از زیر یخچال باشیم.

نشت آب از داخل یخچال

نشت آب داخل یخچال شایع‌تر است. دلیل آب دادن داخل یخچال به عواملی نظیر خرابی سیستم دیفراست یا مسدود شدن لوله تخلیه ربط دارد. اگر شاهد جمع شدن آب در جامیوه‌ای هستید، باید به دنبال علت آبریزی داخل یخچال بگردید.

نشت آب از پشت یخچال

آیا شاهد آب ریزی یخچال فریزر از پشت آن هستید؟ در این صورت نشت آب به داخل یخچال مربوط نیست، بنابراین باید علت نشت آب از پشت یخچال را در بیرون جستجو کنید. سرریز شدن آب از پشت یخچال معمولا نشانگر خرابی شیر ورودی به یخچال است.

در ادامه 10 دلیل آب دادن یخچال فریزر به همراه راه حل آنها را معرفی می‌کنیم تا در صورت مواجهه شدن با آبریزی یخچال بتوانید علت بروز نشتی را پیدا و برطرف کنید.

فرسوده شدن لاستیک دور درب یخچال؛ منشا آب دادن یخچال

خرابی یا فرسودگی در لاستیک دور درب یک دلیل آب دادن یخچال فریزر است. با خراب شدن لاستیک درب، هوا وارد یخچال شده و باعث ایجاد رطوبت در داخل یخچال می‌شود. رطوبت تولید شده به تدریج در سطح زیرین یخچال جمع شده و در نهایت زمانی که سینی پایین یخچال به حداکثر گنجایش خود رسید، آب از یخچال سر ریز می‌شود، در نهایت علت نشت آب از زیر یخچال می‌تواند همین مورد باشد.

دلیل و علت آب دادن داخل یخچال فریزر به دلیل خراب بودن لاستیک دور درب

راه حل: باید به فکر تعویض لاستیک درب فرسوده باشید.

انسداد لوله تخلیه یخچال؛ علت آب دادن یخچال

گاهی اوقات علت آب دادن داخل یخچال فریزر به گرفتگی یا انسداد لوله تخلیه مربوط است. یخچال فریزرهای امروزی مجهز به سیستم نوفراست هستند. این سیستم باعث یخ زدایی خودکار یخچال می‌شود. در این صورت آب ناشی از یخ شدن برفک داخل یخچال باید از طریق لوله تخلیه خارج شده به سینی تخلیه منتقل شود. با این حال گرفتگی در لوله تخلیه باعث می‌شود، آب خارج شده در لوله گیر افتاده و در نتیجه شاهد نشت آب از یخچال فریزر شویم.

راه حل: گرفتگی لوله‌های تخلیه را برطرف کنید.

یخ زدن اواپراتور؛ علت آبریزی یخچال

یخ زدن اواپراتور نتایج مخربی روی عملکرد یخچال فریزر دارد. وجود برفک روی اواپراتور می‌تواند مسبب سر و صدای زیاد یخچال فریزر باشد. همچنین یخ زدن اواپراتور منجر به آب دادن یخچال فریزر خواهد شد. یخ زدن اواپراتور به دلایلی اعم از خرابی ترموستات، هیتر دیفراست، تنظیمات نادرست و حتی باز گذاشتن بیش از حد درب یخچال مربوط است.

علت نشت آب از زیر یخچال به دلیل برفک زدن اواپراتور

راه حل: باید ضمن پاکسازی برفک اواپراتور، علت اصلی این موضوع را هم برطرف نمایید.

شکسته شدن سینی تخلیه؛ علت آب پس دادن یخچال

آبی که از طریق یخ زدایی به لوله تخلیه منتقل می‌شود، در نهایت وارد سینی تخلیه می‌گردد. این آب در اثر حرارت کمپرسور به صورت گاز مجددا به داخل یخچال بازمی‌گردد. اما اگر سینی تخلیه شکسته شده باشد، نشتی آب یخچال قابل پیش بینی خواهد بود. همانطور که گفته شد، دلیل اب دادن زیر یخچال معمولا شکستگی سینی تخلیه است.

راه حل: باید سینی تخلیه خود را تعویض کنید.

خرابی یخساز یا آب سردکن؛ دلیل آبریزی یخچال

آیا می‌دانید علت آبریزی از یخچال چیست؟ یکی دیگر از دلایل نشت آب از یخچال فریزر خراب شدن یخساز و آبسردکن است. چنانچه اتصالات آبسردکن یا یخساز دچار مشکلاتی از قبیل شل شدگی، پارگی یا فرسودگی شده باشد، آب از یخچال سرریز خواهد شد. اگر علت اب دادن زیر یخچال ساید از شکستن سینی تخلیه نباشد، بهتر است اتصالات آبسردکن را بررسی کنید. چرا که معمولا این نشتی از زیر یا جلوی یخچال فریزر اتفاق می‌افتد.

راه حل: باید اتصالات یخساز یا آبسردکن را محکم کنید یا در صورت نیاز لوله‌ها را تعویض کنید.

نقص در سیستم دیفراست؛ علت نشتی آب یخچال

شاید علت آب دادن داخل یخچال فریزر به سیستم دیفراست ربط داشته باشد. سیستم دیفراست از قطعاتی نظیر المنت، ترموفیوز، لوله خروجی و غیره تشکیل شده است. هرگونه نقص در یکی از قطعات این سیستم می‌تواند باعث جمع شدن آب در بخش جامیوه‌ای باشد. اگر آب از بخش داخلی یخچال و زیر آن نشت پیدا گرده است، احتمالا باید علت نشتی آب یخچال در این مسئله را در سیستم دیفراست بررسی کنید.

راه حل: قطعه معیوب سیستم دیفراست را تعویض نمایید.

خرابی لوله ورودی؛ عامل آب دادن یخچال فریزر

همانطور که انسداد لوله‌های تخلیه می‌تواند منشا آبریزی یخچال فریزر باشد، پوسیدگی و سوراخ شدن لوله ورودی هم می‌تواند عامل اصلی نشت آب در یخچال باشد. بنابراین لازم است لوله‌های ورودی را چک کنید، در صورت وجود علائم رطوبت علت آب دادن یخچال همین شیر ورودی است.

راه حل: اتصالات شیر ورودی را بررسی کنید و در صورت نیاز لوله را تعویض نمایید.

خرابی فیلتر آب؛ علت نشت آب یخچال فریزر

آیا می‌دانید علت آب دادن فیلتر داخل یخچال چیست؟ فیلتر به مرور زمان رسوبات را به خود جذب می‌کند. در صورتی که آن را تعویض نکنید، این رسوبات باعث ترک خوردن و سوراخ شدن فیلتر می‌شوند! در نتیجه آب از این ترک‌ها و سوراخ‌ها به داخل یخچال نفوذ می‌کند. بنابراین کهنه شدن فیلتر آب هم یک دلیل آب دادن یخچال است که باید به آن توجه کنید.

علت آبریزی یخچال به دلیل خراب بودن فیلتر آب

راه حل: باید فیلتر آب را به صورت دوره‌ای تغییر دهید.

تراز نبودن یخچال؛ عامل نشت آب از یخچال

تراز نبودن یخچال فریزر هم یکی از عوامل شایع نشت کردن آب از یخچال فریزر است. چنانچه یخچال به درستی در محل خود تراز نشده باشد، احتمال اینکه آب از آن نشت پیدا کند، بسیار زیاد است.

راه حل: یخچال را تراز کنید.

 

نشت آب از فریزر؛ دلیل آب دادن یخچال

با علل نشت آب از پشت، داخل و زیر یخچال آشنا شدیم. اما گاهی اوقات متوجه آبریزی یخچال فریزر از بخش فریزر می‌شویم. در این صورت علت نشت آب از زیر فریزر می‌تواند به دلایلی اعم از نصب نادرست شلنگ تصفیه، خرابی هیتر، نصب یخچال در نزدیکی محیط مرطوب مثل سینک ظرفشویی و غیره بازمی‌گردد.

راه حل: علت بروز مشکل را پیدا کرده و آن را برطرف کنید.

برای رفع قطعی مشکل آب دادن یخچال چه کنیم؟

در این مقاله علت آب دادن داخل یخچال فریزر را بررسی کردیم. گرچه یافتن دلیل آب دادن یخچال بسیار ساده است، اما باید قبول کرد تعمیر علت خرابی بعضا امری پیچیده و تخصصی می‌باشد. در این مواقع باید از یک تعمیرکار حرفه‌ای جهت تعمیر خرابی مربوطه کمک بگیرید. اگر نیاز به تعمیرکار دارید، ما در صفحه تعمیر یخچال بهترین متخصصین تعمیر انواع یخچال فریزر را معرفی کرده‌ایم. کافی است وارد این صفحه شوید و با یکی از تعمیرکاران خبره تماس بگیرید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. حمید
    حمید ۱۸ دی ۱۴۰۲ پاسخ

    سلام ممنون از سایت خوبتون
    حدود دو هفته بود یخچال فریزم بدون هیچ دلیلی ابریزی داشت و همیشه سرامیک جلوی یخچالم خیس بود. با این که مطالب زیادی رو درمورد علت آبریزی یخچال فریزرها خوندم اما هیچکدوم به درستی چیستی و راهکارشو توضیح نداده بودند.
    مشکل یخچالم از درست نصب نشدن سینی تخلیه آب یخچال بود که با خوندن مطلب سایت شما رفتم جاشو درست کردم الان چند روزه که خبری از اب زیر یخچال نیست.

    1. kariti@S
      kariti@S ۱۸ دی ۱۴۰۲ پاسخ

      سلام خواهش میکنم دوست عزیز
      ممنون از به اشتراک گذاری بازخوردتون.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *