چگونه صدای یخچال را قطع کنیم؟

چگونه صدای یخچال را قطع کنیم؟

5/5 - (8 امتیاز)

صدا دادن یخچال آن هم صدای کم، یک مشکل محسوب نمی‌شود و کاملا طبیعی است اما زمانی مشکل ایجاد می‌شود که صدای یخچال غیر طبیعی باشد! این صداها می‌توانند شبیه به صدای قل قل اب در یخچال، شر شر و … باشد که نیاز به پیگیری و رفع دارد.
چگونه صدای یخچال را قطع کنیم؟ علت صدای غیرطبیعی یخچال می‌تواند مربوط به خرابی هر چیزی در یخچال اعم از؛ موتور، اتومات، هیتر … باشد از این جهت این قضیه برخلاف ظاهر آن بسیار مهم است. در این مقاله ما به علت سرو صدا و این که علت قطع نشدن صدای یخچال چیست؟ اشاره کرده‌ایم با ما همراه باشید.

چگونه صدای یخچال را قطع کنیم؟ متداولترین مشکلات

در پاسخ به این سوال که چگونه صدای یخچال را قطع کنیم؟ (یا علت قطع نشدن صدای یخچال چیست؟) باید گفت؛ انواع صدای‎‌های غیر طبیعی(غیر عادی) یخچال مانند: صدای قل قل اب در یخچال، صدای شرشر آب در یخچال، صدا دادن درب یخچال، صدای پاشش گاز یخچال، صدای خرخر یخچال، علت صدای تق تق یخچال، صدای جیر جیر از پشت یخچال، صدای خالی شدن گاز یخچال، صدای چکه آب از یخچال، صدای وزوز یخچال، صدای خرخر یخچال … می‌باشد، علت صدای غیر طبیعی و زیاد یخچال فریزر نو یا قدیمی می‌تواند نشان‌دهنده خرابی یا سوختن یک قطعه از یخچال یا حتی گیر کردن یک پلاستیک در پره فن یخچال باشد.

به صورت کلی وجود یک سری از ایرادات در یخچال نیز می‌توانند باعث ایجاد سر و صدای یخچال در حین عملکرد آن بشوند یا به عبارتی علت قطع نشدن صدای یخچال شوند، این خرابی‌ها می‌توانند یک ایراد ساده مانند کثیف بودن یک قطعه و یا خرابی و تعویض برخی از قطعات در یخچال باشند. در ابتدا به بررسی این ایرادات به همراه نحوه قطع کردن صدای غیر طبیعی یخچال خواهیم پرداخت.

مهم‌ترین مشکلاتی که سبب ایجاد سرو صدای غیر طبیعی در یخچال می‌شود:

  • کثیف بودن فن کندانسوز
  • خرابی در تایمر یخ زدایی
  • خرابی در فن اپراتور
  • شل بودن جای ظرف تخلیه

علت قطع نشدن صدای یخچال؛ کثیف بودن فن کندانسوز

کثیف شده فن کندانسور می‌تواند صدای یخچال را افزایش دهد. فن کندانسوز در پشت یخچال تعبیه می‌شود.
سوال این است در این صورت چگونه صدای یخچال را قطع کنیم؟ کافی است فن کندانسوز را بررسی کنید و کثیفی‌های آن را برطرف نمایید.

نحوه قطع کردن صدای یخچال؛ مشکل در تایمر یخ زدایی

اگر یخچال شما تقریبا یک یا دو بار در روز، طی ساعات خاصی به سر و صدا می‌افتد، به احتمال زیاد مشکل از خرابی تایمر یخ زدا باشد. در این صورت باید تایمر را تعمیر یا تعویض کنید.

علت قطع نشدن صدای یخچال؛ خرابی در فن اپراتور

گاهی صدای زیاد یخچال (حتی یخچال نو) ناشی از وجود مشکل در فن اپراتور یخچال می‌باشد.

حال چگونه صدای یخچال را قطع کنیم؟ ابتدا برای اطمینان از اینکه آیا فن اپراتور خراب شده است یا نه، می‌توانید کلید لامپ را بزنید. اگر مشکل سر و صدا از فن اواپراتور باشد، صدای یخچال افزایش پیدا می‌کند. در این مواقع باید نسبت به تمیز کردن، تعمیر یا تعویض فن اواپراتور اقدام کنید.

چگونه صدای یخچال را قطع کنیم؟ محکم کردن ظرف تخلیه

برخی اوقات نیز صدای زیاد یخچال به دلیل شل شدن ظرف تخلیه ایجاد می‌شود.

علت قطع نشدن صدای یخچال، مشکل در ظرف تخلیه

کافی است با استفاده از ابزارهای مختلف ظرف تخلیه را سر جای خود محکم کنید تا صدای یخچال به حالت طبیعی بازگردد.

چگونه صدای یخچال را قطع کنیم؟ انواع صداهای غیر طبیعی

چرا یخچال صدا میده؟ بررسی علت صدای غیر طبیعی (غیر عادی) یخچال فریزر در ابتدا با تشخیص مسبب یک دسته بندی بزرگی از تک تک انواع صداها شامل: علت صدای شر شر، صدای قل قل، خر خر یخچال، تق تق، وزوز، جیر جیر (از پشت)، چکه آب، صدای یهویی اتومات یخچال و … می‎باشد. حال چگونه صدای یخچال را قطع کنیم؟ صدای زیاد یخچال فریزر که به شکل‌های مختلف بروز می‌کند می‌تواند نشان از یک مشکل جزئی (گیر کردن آشغال لای پره فن یخچال) یا یک ایراد خیلی جدی (سوختگی برد یا موتور…) باشد، بنابراین بهتر است هرچه سریع‌تر به رفع صدا دادن یخچال فریزر توسط یک متخصص اقدام کنید.

علت قطع نشدن صدای یخچال

به صورت معمول صدای طبیعی یخچال می‌تواند همین صدای ارامی باشد که گاهی با صدای اتومات موتور یخچال همراه است، اما در غیر این صورت سروصدای یخچال انواع مختلفی هستند که هر کدام از آنها می‌توانند از علت قطع نشدن صدای یخچال باشند از این جهت در ادامه به شرح هر کدام از آنها به همراه این که چگونه صدای یخچال را قطع کنیم؟ اشاره خواهیم کرد:

علت و نحوه قطع کردن صدای تق تق یخچال

اگر یخچال شما فارغ از هرگونه برندی دارای صدای تق تق است، علت آن معمولا می‌تواند شل شدن ظرف تخلیه باشد.
برای رفع صدای تق تق یخچال شما می‌توانید سینی آب را که معمولا در قسمت پایین و پشت یخچال است با استفاده از یک چسب محکم کنید.

علت سروصدای یخچال؛ علت صدای شرشر آب در یخچال

این صدا معمولا در یخچال‌هایی که دارای یخساز هستند شنیده می‌شود، علت صدای شرشر آب در یخچال در حالتی است که یخچال در حالت دیفراست(یخ‌زدایی) قرار می‌گیرد و صدای شر شر از یخچال شنیده می‌شود.
البته این صدا می‌تواند ناشی از هیتر المنت جهت آب کردن یخ‌ها باشد، در مواقعی که این صدا کم است می‌توان آن را ندید گرفت اما اگر صدای آن بسیار زیاد است برای حل و رفع مشکل صدای شرشر آب در یخچال فریزر، پیشنهاد می‌شود با یک تعمیرکار تماس بگیرید.

چرا یخچال صدا میده؛ علت صدای قل قل اب در یخچال

شاید رفع سرو صدایی مانند صدای قل قل آب در یخچال به ظاهر کاملا ساده باشد اما معمولا این صدا به دلیل وجود روغن داخل کمپرسور یخچال است.
برای رفع علت صدای قل قل اب در یخچال باید کندانسوز یخچال به صورت کامل روغن زدایی شود. برای این کار شما نیاز به تخلیه گاز یخچال دارید بنابراین بهتر است با یک تعمیرکار تماس بگیرید.

چگونه صدای یخچال را قطع کنیم؟ علت صدای پاشش گاز در یخچال

از آنجایی که گاز یخچال از داخل لوله کندانسوز انتقال می‌یابد، در صورتی که لوله کندانسوز، خراب، فرسوده یا پر شده باشد، معمولا صدای پاشش گاز، گردو غبار و … از داخل یک لوله فلزی از یخچال شنیده می‌شود. در این صورت باید ببینید لوله کندانسوز که در پشت یخچال به صورت شبکه‌ای قرار دارد، دارای چه ایرادی است و اگر داخل آن شی‌ای است که مانع از عبور گاز می‌شود آن را رفع کنید.
از آنجایی که بنظر می‌رسد این کار نیاز به ابزار و وسیله خاص خود را دارد، بهتر است صدای پاشش گاز در یخچال فریزر توسط تعمیرکار انجام شود.

علت صدای یخچال؛ علت صدای چکه اب در یخچال

قطرات حاصل از ذوب شدن برفک‌هایی که ناشی از چرخه دیفراست ایجاد شده‌اند، داخل سینی تخلیه می‌ریزند و علت صدای چکه آب در یخچال می‌تواند ناشی از آن باشد، که این صدا بنظر طبیعی است. برای رفع آن می‎توانید آب داخل ظرف آب یخچال را خالی کنید.

صدای خرخر یخچال؛ نحوه قطع صدای یخچال

یکی دیگر از صداهای ناشی از گردش گاز داخل لوله کندانسوز می‌تواند صدای خرخر باشد. در این حالت علت قطع نشدن صدای یخچال می‌تواند وجود خرابی، رسوبات، شی‌ای داخل لوله باشد که باید برطرف شود. البته بهتر است این کار توسط یک نیروی مجرب تعمیرکار یخچال انجام شود.

صدای وزوز یخچال را چگونه قطع کنیم؟

اگر یخچال شما قدیمی است و سالهاست که از آن استفاده می‌کند وجود صدای وزوز در یخچال می‌تواند به دلیل کهنه شدن پایه‌های نگهدارنده و فرسوده شدن موتور باشد. البته ناگفته نماند که همین صدا می‌تواند به علت نیم سوز شدن وزوز یخچال نفوذ کند.
برای رفع آن ابتدا باید مشکل را پیدا کنید و در صورتی که خودتان تخصص رفع آن را ندارید با یک تعمیرکار تماس بگیرید.

دلیل صدای غیر معمولی یخچال؛ علت صدای جیر جیر از یخچال

یکی از علت‌های صدای غیر طبعیی یخچال صدای جیر جیر است، در این حالت یخچال شما صدایی مانند صدای جیر جیر می‌دهد و این صدا ممکن است به دلیل وجود مشکل در قسمت لولای درب یخچال باشد البته که به صورت عادی شما این صدا را نخواهید شنید و وقتی درب را باز یا بسته می‌کنید این صدا را می‌شونید.
در این صورت شاید لولای درب یخچال شل شده یا کثیف شده باشد به هر حال این مشکل را می‌توانید از روی لولا تشخیص دهید و معمولا نیاز به یک تعمیرکار نیست.

اما گاهی ممکن است صدای یخچال جدا از صدای بیب یا شر شر … باشد اما همچنان صدای یخچال آزار دهنده است در ادامه به انواع مشکلاتی که سبب به وجود آمدن سرو صدا زیاد یخچال (علت صدای یخچال) می‌شود و نحوه قطع کردن صدای یخچال اشاره خواهیم کرد:

چگونه صدای یخچال را قطع کنیم؟ وجود انواع مشکلات

در پاره‌ای از مواقع علت قطع نشدن صدای یخچال به خرابی فن کندانسور، خرابی فن تبخیر یا خرابی محافظ موتور فن اواپراتور مربوط می‌شود. در این مواقع سر و صدای زیاد یخچال به هیچ یک از موارد گفته شده شبیه نیست. در واقع شما با صدای وزوز، خرخر، پاشش گاز یا غیره مواجه نیستید، بلکه فقط یک صدای بلند می‌شنوید! اگر در جستجوی این هستید که چگونه صدای یخچال را قطع کنیم، می‌بایست با این مشکلات نیز آشنایی داشته باشید، چرا که ممکن است ایراد سر و صدای یخچال فریزر شما در این موارد باشد.

ایجاد سروصدا به دلیل مشکل موتور فن کندانسور (خنک کننده)

فن کندانسور هوا را از داخل سیم پیچی کندانسور عبور می‌دهد تا گرما از اطراف سیم پیچی دور شود. اگر یخچال شما سر و صدای زیادی دارد، شاید این فن کندانسور است که خراب شده است.

 

چگونه صدای یخچال را قطع کنیم؟ رفع مشکل در فن کندانسوز

در این صورت احتمالا با مشکلاتی از قبیل گرم شدن یخچال و روشن و خاموش شدن پی در پی آن روبرو شوید. جهت بررسی عملکرد فن کندانسور کافی است پنل پشتی یخچال را باز کنید. در صورت کثیفی یا انسداد در فن باید ان را تمیز کنید. در صورت پوسیدگی یا شکستگی باید فن را تعویض نمایید.

به وجود آمدن صدا به دلیل خرابی موتور فن تبخیر

فن تبخیر با هدایت هوا به سیم پیچی اواپراتور، هوای داخل اواپراتور را خنک می‌کند. اگر به نظرتان سر و صدای زیاد یخچال از بخش فریزر بلند می‌شود، احتمالا فن تبخیر خراب شده باشد. در این مواقع یخچال به خوبی خنک نمی‌شود یا فرایند تولید یخ مدت زمان زیادی طول می‌کشد. برای بررسی فن اواپراتور محفظه فن را باز کنید. اگر فن یخ زده باشد، باید یخ ها را آب کنید. اما اگر خراب شده باشد، باید سریعا آن را به یک فن جدید عوض کنید.

علت قطع نشدن صدای یخچال به دلیل مشکل محافظ موتور فن اواپراتور

محافظ موتور جهت عایق بندی موتور روی آن تعبیه شده است و توانایی این را دارد سر و صدای یخچال را کم کند. کوچکترین پارگی یا پوسیدگی می‌تواند باعث از جا در رفتن محافظ شود. در نتیجه یخچال با  سر و صدای زیاد کار خواهد کرد. برای بررسی این مشکل باید به اواپراتور دسترسی داشته باشید تا صحت محافظ را بررسی کنید.

علت صدای غیرطبیعی یخچال چیست؟

در بالا به انواع صدا‌ها و علت‌های آن اشاره شد همچنین به صورت خلاصه به رفع صدای غیر طبیعی یخچال نیز اشاره شد، اما در برخی از مواقع با وجود انجام کارهای بالا باز هم صدای یخچال قطع نمی‌شود!؟ در این صورت باید چکار کرد؟ چگونه صدای یخچال را قطع کرد؟
علت قطع نشدن صدای یخچال می‎تواند به دلایل مختلفی رخ دهد مثلا شاید مشکل به درستی حل نشده باشد به عنوان مثال لوله کندانسوز به درستی تمیز نشده باشد یا این که اصلا مشکل از لوله کندانسوز نبوده! در این صورت حتما نیاز است که به یک تعمیرکار مطمئن تماس بگیرید تا به صورت جدی‌تری قطعات را بررسی و مشکل را حل نماید.

چگونه صدای یخچال را قطع کنیم؟

گرچه قطع کردن صدای یخچال گاهی به آسانی سفت کردن یک پیچ یا حتی تمیز کردن لولای درب باشد اما در صورتی که از مشکل و علت صدای غیر طبیعی یخچال سر در نمی‌اورید و نمی‌دانید مشکل دقیقا چیست؟ یا چگونه صدای یخچال را قطع کنیم!؟ بهتر است این کار را از ابتدا به دست یک تعمیرکار بسپارید چرا که ممکن است به علت نداشتن اطلاعات درست سبب ایجاد مشکل در بخش دیگری از یخچال شود.
از این جهت ما لیست تعمیرکارانی را به شما معرفی می‌کنید تا در صورت تمایل با هر کدام از آنها تماس گرفته تا بتوانید مشکل خود را به راحتی حل نمایید. جهت دریافت شماره تماس تعمیرگاه‌ها بر روی تعمیر یخچال کلیک کنید. همچنین اگر خود شما تجربه‌ای درمورد صدای غیر عادی یخچال دارید با ما در انتهای این صفحه به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. سارا محمدی
    سارا محمدی ۸ دی ۱۴۰۲ پاسخ

    سلام
    تمام مطالب این صفحه رو خوندم ممنون از توضیح خوبتون اما ای کاش در مورد این که چگونه صدای بوق یخچال دیپوینت را قطع کنیم هم توضیح میدادید؟! چند روزه که یخچال فریزرم صدا میده و نمیدونم علتش چیه؟

    1. kariti@S
      kariti@S ۸ دی ۱۴۰۲ پاسخ

      سلام خانم محمدی
      تقریبا میشه گفت تمامی علت های سرو صدای یخچال یکی هستند. در مورد یخچال دیپوینت هم در آینده اقدام خواهیم کرد.

  2. سپهر کاظمی
    سپهر کاظمی ۸ دی ۱۴۰۲ پاسخ

    سلام خسته نباشید
    می‌تونم با تماس تلفنی و صحبت با تعمیرکار یخچال، علت قطع نشدن صدای یخچال را متوجه بشم؟

    1. kariti@S
      kariti@S ۸ دی ۱۴۰۲ پاسخ

      سلام دوست عزیز
      به دلیل این که ممکنه به درستی نتونید برخی از قطعات یخچال رو به صورت کامل بررسی کنید، بهتره که این کار توسط یک تعمیر کار یخچال انجام بشه.

  3. حسن ps
    حسن ps ۱۸ دی ۱۴۰۲ پاسخ

    ادمین محترم سایت کاری تی مطالبتون عالی بود و من واقعا لذت بردم اما همچنان یه مشکلی هست که حل نشده و یخچالم در بعضی از زمان ها روز صدای شرشر آب می ده اما بعضی روزها خبری نیست میشه راهنمایی بفرمایید در این جور مواقع چگونه صدای یخچال را قطع کنیم؟

    1. kariti@S
      kariti@S ۱۸ دی ۱۴۰۲ پاسخ

      سلام حسن جان
      خواهش میکنم. با خوندن مطالب اگر همچنان مشکل قطع نشدن صدای یخچالتون پابرجاست پیشنهاد می‌کنم برای حل مشکل حتما با یک تعمیرکار متخصص یخچال از سایت کاری تی تماس بگیرید.

  4. مونا
    مونا ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ پاسخ

    سلام وقت بخیر
    چند روز پیش یخچال رو از برق کشیدیم تا زیرش رو تمیز کنیم، در همون حین متوجه شدم رو فن یخچال کلی آشغال و پرز جمع شده خیلی آروم با دستمال کاغذی پاکش کردم.اما ترسیدم کامل تمیز کنم مبادا آسیب ببینه. الان بعد دو روز ناگهان یخچال به صدا اومده. ممکنه ایراد از فنش باشه؟ برای قطع صدا چیکار کنم؟

    1. kariti@S
      kariti@S ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ پاسخ

      سلام مونا جان
      صدا دادن یخچال میتونه به علت خرابی یه قطعه یا در این حالتی که شما گفتید شاید به دلیل تراز نبودن درست یخچال باشه که بعد از جابجایی اتفاق افتاده.
      شاید هم مشکل از فن یخچال باشه.
      از این جهت بهتره دوباره یخچال رو جابجا کنید با یک چراغ قوه کامل فن رو بررسی کنید ببینید تیکه از دستمال کاغذی یا … داخل پره‌های فن نرفته باشه. اگه فکر میکنید صدا از فن یخچال میتونید فن یخچال رو کمی روغن کاری کنید.
      در نهایت یخچال رو تراز کنید اگر همچنان مشکل ادامه داشت با یکی از تعمیرکاران یخچال تماس بگیرید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *