علت و نشانه‌های خرابی برد یخچال فریزر

علائم و نشانه‌های خرابی برد یخچال

5/5 - (4 امتیاز)

برد الکترونیکی یخچال فریزر از جمله مهمترین قطعات یخچال محسوب می‌شود. از آنجا که برد بر عملکرد کلی دستگاه نظارت می‌کند، خرابی برد یخچال می‌تواند باعث اختلال در بسیاری از بخش‌ها شود. علت خرابی برد یخچال را می‌توان در نوسانات جریان برق، خیس شدن برد، خرابی یک قطعه دیگر و غیره جستجو کرد. خراب شدن برد می‌تواند بسیار نگران کننده باشد، چرا که در صورت تعلل در تعمیر ایرادات این قطعه یخچال، ممکن است خسارت چندین برابر شود!

در این مواقع شاید بپرسید چطور بفهمیم برد خراب شده است؟ خوشبختانه علائم خرابی برد یخچال در این زمینه به شما کمک خواهند کرد. فراموش نکنید به محض مشاهده نشانه های خرابی برد یخچال می‌بایست برای تعمیر برد دستگاه دست به کار شوید.

نشانه خرابی برد یخچال فریزر چیست؟

از آنجا که هرگونه خرابی در برد باید سریعا برطرف شود، ما در این راهنما علائمی را جمع آوری کرده‌ایم که دانستن آنها باعث فهمیدن خرابی برد می‌شود. در واقع علامت یا علائم خرابی برد یخچال سرنخی برای پی بردن به نقص در عملکرد برد یخچال فریزر هستند. بسیاری از این سرنخ‌ها ممکن است در نگاه اول هیچ ارتباطی با برد دستگاه نداشته باشند، بنابراین حتما یکبار هم که شده، آنها را مطالعه بفرمایید. در ادامه با 8 علامت نقص در برد الکترونیکی یخچال آشنا می‌شویم:

  • نمایش کد خطای خرابی برد در نمایشگر یخچال
  • شنیدن سر و صدای صدای عجیب از موتور
  • روشن نشدن یخچال فریزر
  • خاموش بودن کمپرسور
  • کار نکردن فن اواپراتور
  • تغییر دمای بیش از حد یخچال
  • مشکل در سیستم یخ زدایی یخچال
  • نقص در عملکرد فن کندانسور

لیست بالا به شما کمک می‌کند تا به سرعت به خرابی برد پی ببرید. البته در ادامه هر کدام از موارد مطرح شده را بیشتر توضیح خواهیم داد.

نمایش کد خطای برد؛ از علائم خرابی برد یخچال

اگر صفحه نمایشگر یخچال فریزر کدی را نشان می‌دهد، بهترین راهکار مراجعه به دفترچه راهنمای یخچال یا منابع آنلاین جهت یافتن علت خرابی است. ارور برد یخچال در هر برند متفاوت می‌باشد. کد خطای برد یخچال فریزر ممکن است با عباراتی نظیر F، H، E، ERROR، Er، DH و … نمایش داده ‌شود. بنابراین راهکار این است که کدخطای نمایش داده شده را با دفترچه راهنمای مطابقت دهید و ببینید که آیا ارور مربوط به خرابی برد است؟

از نشانه های خرابی برد الکترونیکی یخچال فریزر، نمایش کد خطا است.

شنیدن سر و صدا از موتور؛ از نشانه های خرابی برد یخچال

از آنجا که شما صدای کارکرد صحیح یخچال را شنیده‌اید، بنابراین صدای طبیعی آن را می‌دانید. اگر متوجه سر و صدای عجیب و غریب مثل صدای تق تق حین فعالیت یخچال شدید، این احتمال وجود دارد که برد یخچال آسیب دیده باشد.

روشن نشدن یخچال؛ یکی از احتمالات خرابی برد یخچال

روشن نشدن یخچال فریزر یکی دیگر از علائم خرابی برد یخچال است. ممکن است یخچال اصلا روشن نشود یا هوای سرد تولید نکند. در این صورت اگر مشکل از اتصالات برق نباشد، احتمالا به خرابی یا حتی سوختن برد الکترونیکی مربوط است.

از کار افتادن کمپرسور؛ یکی از علامت‌های نقص در برد یخچال

شاید متوجه شده باشید که کمپرسور از کار افتاده است، اما با این حال فن همچنان در حال فعالیت می‌باشد. در این صورت علت خرابی برد یخچال یا خرابی رله است. البته احتمال کمی هم وجود دارد که خرابی به خود کمپرسور مرتبط باشد. در هر صورت از کار افتادن کمپرسور با وجود کارکرد صحیح فن‌ها سرنخ واضحی از خرابی برد محسوب می‌شود.

خرابی فن اواپراتور؛ نشانه خرابی برد یخچال

خرابی در فن اواپراتور عواقب بدی به همراه دارد. جالب است بدانید خرابی فن اواپراتور می‌تواند منجر به انفجار برد الکترونیکی شود. بنابراین هر گاه با نقصان در فن اواپراتور مواجه شدید، می‌بایست به عملکرد صحیح برد شک کنید. خصوصا اگر سایر نشانه‌ها را هم مشاهده کرده باشید!

سرد یا گرم شدن بیش از حد یخچال؛ علامت خرابی برد الکترونیکی

با خرابی برد الکترونیکی توازن یخچال به هم می‌ریزد. دقت کنید نقص در برد می‌تواند باعث عدم توانایی یخچال فریزر در تولید سرما شود. از طرفی نقص در برد می‌تواند باعث کارکرد یکسره کمپرسور شود، بر خلاف مثال قبل این موضوع می‌تواند سرمای یخچال را چند برابر کند. بنابراین هر زمان متوجه سرما یا گرمای بیش از حد یخچال شدید، بهتر است صحت کارکرد برد را بررسی کنید.

نقص در سیستم یخ زدایی؛ سرنخی برای پی بردن به خرابی برد یخچال

یکی از مهمترین وظایف برد در یخچال فریزر نظارت بر سیستم یخ زدا است. پر واضح است هر گونه نقص در یخچال فریزر می‌توان باعث اختلال در برفک زدایی یخچال شود. بنابراین مشاهده برفک در یخچال هم می‌تواند یکی از مهمترین نشانه های خرابی برد یخچال باشد.

از علائم خرابی برد یخچال، مشکل برفک پیش از حد می باشد.

خرابی فن کندانسور؛ یکی از علائم خرابی برد یخچال

یکی دیگر از علائم خرابی برد یخچال فریزر، آسیب دیدن فن کندانسور است. فن کندانسور برای خنکسازی سیمپچی کندانسور داخل یخچال فریزر قرار می‌گیرد. از آنجا که برد وظیفه نظارت بر عملکرد این فن را برعهده دارد، بنابراین خراب شدن این قطعه یخچال می‌تواند به دلیل خرابی برد باشد.

علت سوختن یا خرابی برد یخچال چیست؟

از قدیم الایام گفته‌اند: “پیشگیری بهتر از درمان است.” حالا که با نشانه های خرابی برد یخچال آشنا شدید، شاید بهتر باشد با علل خراب شدن برد نیز آشنایی پیدا کنید. در این صورت شما می‌توانید از خراب شدن برد جلوگیری کنید. نیازی به گفتن نیست که خراب شدن برد چقدر عذاب اور است. همانطور که مطالعه کردید، کوچکترین نقص در برد این توانایی را دارد که هر قطعه یا سیستم از یخچال را تحت الشعاع قرار دهد. در ادامه مهمترین دلایل خرابی یا سوختن برد الکترونیکی یخچال فریزر را بررسی می‌کنیم:

  • نوسانات برق
  • خیس شدن برد
  • خرابی یا اتصال در قطعات یخچال

در ادامه توضیحات بیشتری درباره هر یک از عوامل خراب شدن یا سوختن برد یخچال ارائه خواهیم کرد.

افزایش ولتاژ برق؛ علت خرابی برد یخچال

نوسانات جریان برق یکی از دلایل خرابی برد یا حتی علت سوختن برد یخچال می‌باشد. نوسان در ولتاژ ورودی به دستگاه، خصوصا افزایش ولتاژ، می‌تواند تاثیراتی مخربی بر دستگاه الکترونیکی بگذارد. برد هم از این قضیه مستثنی نیست. برای جلوگیری از این مشکل می‌توانید از محافظ برق استفاده کنید. محافظ تا حد زیادی از ورود جریان نوسانی به دستگاه جلوگیری می‌کند.

آب خوردن برد؛ یکی از عوامل خراب شدن برد

در زمان شستشوی یخچال فریزر باید حسابی حواستان جمع باشد. خیس شدن برد می‌تواند به قیمت خرابی یا حتی سوختن آن تمام شود. برای پیشگیری از این کار سعی کنید تا حد امکان اطراف برد را به هیچوجه نشویید! در صورت الزام به این کار دور تا دور برد را با دستمال بپوشانید.

خرابی قطعات؛ از دلایل آسیب دیدن برد

گاهی اوقات علت خراب شدن برد یخچال به خرابی سایر قطعات نظیر فن، المنت، هیتر، کمپرسور و غیره مرتبط است. عیب یابی و رفع مشکل در این مواقع نیاز به تخصص و مهارت بالایی دارد و در این مقاله نمی‌گنجد.

بهترین راهکار رفع مشکل برد یخچال

شما با دانستن علت خرابی برد یخچال تا حدود زیادی می‌توانید از خرابی برد جلوگیری کنید. منتهی حادثه خبر نمی‌کند! هر آن ممکن است برد دچار آسیب شود. در صورت مشاهده علائم خرابی برد یخچال در وهله اول خونسردی خود را حفظ کنید. هر زمان نشانه های خرابی برد یخچال را مشاهده کردید، خیلی سریع با تعمیرکاران ما تماس بگیرید تا در سریعترین زمان برای تعمیر یخچال به محل مدنظر شما اعزام شوند. فراموش نکنید تعمیر خرابی یخچال امری تخصصی است، بنابراین از هرگونه اقدام خودسرانه اجتناب کنید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *