علت داغ(گرم) شدن موتور یخچال فریزر

علت داغ شدن موتور یخچال؛ دمای طبیعی + رفع مشکل

5/5 - (4 امتیاز)

به تازگی متوجه گرم شدن کمپرسور یخچال فریزرتان شده‌اید؟ داغ شدن موتور یخچال یا دمای غیر طبیعی کمپرسور یک مسئله نگران کننده است. در این مواقع سوالات زیادی از ذهن شما عبور خواهد کرد: آیا موتور یخچال باید داغ باشد؟ چرا موتور یخچال داغ میکند؟ اصلا داغ شدن موتور یخچال نشانه چیست؟ بدون شک گرم شدن بیش از اندازه کمپرسور یخچال علامت بدی است. به محض تجاوز دمای استاندارد موتور یخچال می‌بایست به دنبال علت بروز مشکل باشید.
گاهی اوقات دلیل گرم شدن موتور یخچال تنها اشتباه در نحوه نگهداری از یخچال فریزر است. اما گاهی اوقات علت داغ شدن موتور یخچال فریزر به نقص در رله استارت، فن، کندانسور و … مربوط می‌شود. مهم این است علت داغ شدن کمپرسور یخچال هر چه که باشد، باید سریعا برطرف گردد. چرا که موتور یخچال فریزر مهمترین قطعه در داخل دستگاه است. بنابراین تداوم خرابی آن باعث وارد آمدن خسارات جبران ناپذیر به دستگاه خواهد شد.

دلایل و علت داغ شدن موتور یخچال فریزر چیست؟

داغ بودن موتور یخچال فریزر به معنای زیاد شدن دمای یخچال فریزر از حد استاندارد و طبیعی خود است. معمولا داغ شدن موتور یخچال قدیمی به دلایلی اعم از کثیف شدن کندانسور، خرابی فن، خرابی رله استارت، نقص در فیلتر و … بازمی‌گردد. اما به هر حال موتور یک یخچال نو هم می‌تواند با افزایش دما روبرو شود. به طور کلی دلیل داغ شدن موتور یخچال به یکی از عوامل زیر مربوط است:

  • کثیف شدن کندانسور
  • خرابی فن
  • یکسره کار کردن یخچال
  • کمبود گاز مبرد
  • خرابی رله استارت
  • نقص در فیلتر
  • نگهداری نامناسب از یخچال

در ادامه به شرح هر یک از دلایل داغ بودن دمای کمپرسور می‌پردازیم:

داغ شدن موتور یخچال به علت کثیف شدن کندانسور

کثیف شدن کندانسور می‌تواند دلیل داغ شدن موتور یخچال باشد. کندانسور وظیفه گردش گاز مبرد داخل یخچال را برعهده دارد. اما گاهی اوقات این قطعه به مرور دچار کثیفی می‌شود. در واقع کندانسور با جذب گرد و خاک و چربی کثیف شده و نمی‌تواند به خوبی گاز مبرد را به داخل یخچال هدایت کند. در این صورت گاز داخل کندانسور باقی مانده و فشار زیادی به آن وارد می‌کند.

گرم شدن کمپرسور یخچال به دلیل خرابی فن

یخچال فن‌های متعددی دارد که فن کندانسور یکی از مهمترین آنها محسوب می‌شود. وظیفه فن کندانسور خنک کردن سیم پیچ‌ها است. به این صورت که فن حرارت تولید شده توسط کندانسور را به بیرون هدایت می‌کند. واضح است اگر فن از کار بیفتد یا ایرادی در عملکرد آن ایجاد شود، کمپرسور داغ و داغ تر می‌شود.

خرابی فن از علت داغ شدن موتور یخچال

داغ کردن کمپرسور یخچال در پی یکسره کار کردن

یکسره کار کردن موتور هم می‌تواند باعث داغ شدن موتور یخچال شود. این موضوع به دلایل مختلف اتفاق می‌افتد. زیاد بودن حجم مواد غذایی، باز گذاشتن درب یخچال، خرابی ترموستات، نامتعادل بودن گاز یخچال و … باعث می‌شود سرمای مورد نیاز یخچال تامین نشود. از همین رو موتور جهت برطرف کردن مشکل یکسره کار کند. اتفاقی که نتیجه‌ای جز افزایش دما در بخش موتور دستگاه نخواهد داشت.

افزایش دمای موتور یخچال به علت کمبود گاز

کم بودن گاز مبرد یخچال دیگر علت داغ کردن موتور یخچال است. در پاراگراف بالا اشاره کوچکی به این موضوع کردیم. اما به دلیل اهمیت آن اجازه دهید یکبار دیگر به آن تاکید کنیم. با کاهش گاز به دلایلی نظیر نشتی، موتور مجبور به کارکرد بیشتر و بیشتر می‌شود. در نتیجه دمای آن از حد نرمال تجاوز می‌کند.

داغ کردن موتور یخچال با خرابی رله استارت

با رسیدن یخچال به دمای مورد نیاز کاربر، موتور شروع به استراحت می‌کند. اما در صورت هرگونه تغییر، مثلا باز کردن درب یخچال و خروج بخشی از سرما، موتور نیاز به تامین انرژی جهت شروع به کار مجدد خواهد داشت. این انرژی توسط رله استارت به کمپرسور منتقل می‌شود. با این حال اگر رله استارت خراب باشد، انرژی به موتور نمی‌رسد و در نتیجه فشار زیادی به موتور وارد می‌گردد.

بالا رفتن گرمای کمپرسور یخچال به دلیل نقص در فیلتر

باورتان می‌شود نقص و گرفتگی در فیلتر علت داغ شدن موتور یخچال فریزر باشد؟ کمی عجیب است، اما این قضیه صحت دارد! فیلتر یخچال وظیفه جذب گرد و خاک و هوای آلوده را به خوبی انجام می‌دهد، اما تا زمانی که کثیف نشده باشد. زمانی که فیلتر کثیف می‌شود، کارایی خود را از دست می‌دهد. از همین رو هوای آلوده به داخل موتور وارد شده و عملکرد آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به همین سادگی، کثیف شدن فیلتر باعث گرم شدن موتور می‌شود.

گرم شدن موتور به خاطر نگهداری نامناسب از یخچال فریزر

نگهداری نامناسب از یخچال معانی مختلفی می‌دهد. برای مثال اگر شما یخچال را زیر نور آفتاب قرار دهید، کمپسور به تلاش بیشتری برای سرد کردن هوای درون یخچال نیاز دارد. از همین بابت موتور کمتر استراحت می‌کند و در نتیجه دمای آن زیاد می‌شود. باز و بسته کردن مداوم درب یخچال نیز یکی دیگر از مصادیق بارز نگهداری نامناسب از یخچال فریزر است. با هر بار باز و بسته کردن مقداری از سرمای یخچال هدر می‌رود.

دمای طبیعی(استاندارد) موتور یخچال چقدر است؟

دمای نرمال کمپرسور یخچال به دلیل فعالیت بالا حدود 300 درجه فارنهایت (حدود 148 درجه سانتی گراد) است. همچنین گاهی دمای طبیعی موتور یخچال به 350 درجه فارنهایت (حدود 176 درجه سانتی گراد) می‌رسد. بنابراین رسیدن دمای کمپرسور به دمای 176 درجه سانتی گراد کاملا طبیعی بوده و نیازی به نگرانی نیست. اما اگر متوجه شدید دمای موتور یخچال به بیش از 176 درجه سانتی گراد رسیده است، آنگاه باید سریعا به دنبال یافتن علت گرم شدن موتور یخچال باشید. پیشتر دلیل داغ شدن کمپرسور یخچال به صورت کاملا جامع توضیح داده شد.

داغ شدن موتور یخچال نشانه چیست؟

گرم شدن کمپرسور یخچال فریزر معمولا بیانگر وجود نقص یا خرابی در یک قطعه یخچال فریزر است. بنابراین اگر موتور یخچال داغ میکند، باید به دنبال قطعه معیوب باشید! البته این احتمال وجود دارد که علت داغ شدن موتور یخچال فریزر به معیوب بودن قطعه‌ها بستگی نداشته باشد.

علت داغ شدن موتور یخچال

در این مواقع احتمالا این شما هستید که از یخچال به درستی استفاده نمی‌کنید. مطابق آنچه گفته شد، استفاده نادرست از یخچال، علت گرم شدن کمپرسور یخچال است. اما اگر از دستگاه خود به صورت اصولی استفاده می‌کنید، باید به دنبال پیدا کردن قطعه معیوب همچون کندانسور، فن، رله استارت و … باشید.

روش های جلوگیری از گرم شدن موتور یخچال فریزر

برای جلوگیری از داغ کردن کمپرسور یخچال می‌بایست نکات زیادی را رعایت کنید. البته گاهی اوقات یخچال پس از کارکرد طولانی مدت دچار خرابی می‌شود و این مسئله طبیعی است. اما به هر حال شما می‌توانید با رعایت چند نکته ساده دست کم از داغ کردن بیش از حد موتور یخچال جلوگیری کنید. این راهکارها عبارتند از:

  • به صورت مرتب کندانسور را تمیز کنید.
  • درب یخچال را به مدت طولانی باز نگذارید.
  • یخچال را تا خرتناق از مواد غذایی پر نکنید.
  • فیلتر یخچال را به صورت دوره ای تمیز یا تعویض کنید.
  • از قرار دادن یخچال در محیط گرم اجتناب کنید.

سرویس دوره‌ای یخچال فریزر را فراموش نکنید.

رفع مشکل داغ شدن موتور یخچال

حالا شما می‌دانید علت داغ شدن موتور یخچال فریزر چیست؟ با این حال برطرف کردن علت خرابی نیاز به مهارت دارد. هیچ نیازی به نگرانی نیست! شما می‌توانید از یک متخصص حرفه‌ای برای بررسی و تشخیص دلیل داغ شدن موتور یخچال کمک بگیرید. کاریتی لیستی از تعمیرگاه‌های مجاز یخچال فریزر را در اختیار شما گذاشته است. اگر می‌خواهید بدانید چرا موتور یخچال داغ میشود و به دنبال جلوگیری از گرم شدن کمپرسور یخچال هستید، به صفحه تعمیر یخچال مراجعه بفرمایید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. نازنینن
    نازنینن ۱۸ دی ۱۴۰۲ پاسخ

    وقت بخیر
    دمای طبیعی موتور یخچال چقدره؟ و ممکنه میزان داغی موتور یخچال نسبت به دیگر دستگاه ها بیشتر باشه؟

    1. kariti@S
      kariti@S ۱۸ دی ۱۴۰۲ پاسخ

      سلام دوست عزیز
      دمای طبیعی موتور یا کمپرسور یخچال بین ۱۴۸ تا۱۷۶ درجه سانتی گراد می باشد.
      برای پاسخ به سوال دوم هم، ممکنه موتور برخی از دستگاه‌ها در منزل بیشتر از دمای گفته شده باشد اما به صورت معمولی اکثر دستگاه ها بازه درجه دمای موتورهایشان در این حدود است.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *