بررسی دلایل و علت داغ(گرم) شدن بدنه یخچال

علت داغ شدن بدنه یخچال

5/5 - (4 امتیاز)

یافتن علت داغ شدن بدنه یخچال می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد. گاهی اوقات دلیل گرم شدن دیواره یخچال یک عادت اشتباه مثل پرکردن یخچال از مواد غذایی تا خرخره است. در این مواقع می‌توان با کاهش حجم مواد غذایی به سادگی مشکل را برطرف نمود. اما اگر داغ کردن یخچال مربوط به مشکلات فنی باشد، عیب یابی کمی تا حدودی پیچیده خواهد شد. در این مواقع از کثیفی کندانسور گرفته تا خراب شدن فن همگی می‌توانند دلیلی بر داغ شدن دیواره یخچال فریزر باشند. منتهی برای حل مشکلات فنی نباید خودسرانه عمل کرد. بهترین راهکار در این مواقع مراجعه به یک تعمیرگاه مجاز است.

دلیل گرم شدن دیواره یخچال(بدنه یخچال) در یک نگاه

علت داغ شدن بدنه فریزر می‌تواند بیانگر یک اشتباه ساده در نحوه‌ی استفاده از یخچال فریزر یا یک خرابی بزرگ در قطعات داخلی دستگاه باشد. در ادامه مهمترین دلایل داغ کردن یخچال را با هم بررسی می‌کنیم:

مهمترین دلایل داغ کردن یخچال فریزر:

افزایش حجم مواد غذایی داخل یخچال

عدم رعایت فاصله استاندارد بدنه یخچال با دیوار

باز و بسته کردن مکرر یخچال

خرابی فن یخچال فریزر

آلوده شدن فیلتر هوای یخچال

کاهش گاز مبرد

انسداد هوای خروجی یخچال

خرابی کمپرسور

شل شدن کابل برق

علت داغ شدن بدنه یخچال؛ افزایش حجم مواد غذایی داخل یخچال

ساده‌ترین دلیل داغ شدن یخچال فریزر پر کردن ظرفیت یخچال با انواع مواد غذایی است. اگر یخچالتان را تا خرتناق پر کرده باشید، داغ شدن آن چندان تعجب آور نیست! در این مواقع بهتر است کمی از حجم مواد غذایی داخل یخچال را کاهش دهید.

زیاد شدن مواد غذایی از علت گرم شدن بدنه یخچال

دلیل گرم شدن دیواره یخچال؛ عدم رعایت فاصله استاندارد بدنه یخچال با دیوار

دلیل گرم شدن بدنه یخچال می‌تواند عدم رعایت فاصله‌ی استاندارد آن با دیوار و کابینت باشد. یخچال باید دست کم 15 سانت با دیوار پشتی و 5 سانت با کابینت‌های آشپزخانه فاصله داشته باشد. در غیر این صورت عدم گردش هوا باعث داغ شدن کویل‌های کندانسور شده که نتیجه‌ی آن داغ کردن بدنه خواهد بود.

مسبب گرم شدن بدنه یخچال؛ باز و بسته کردن مکرر درب

اگر مدام درب یخچال را باز و بسته می‌کنید، باید منتظر داغ شدن بدنه یخچال باشید. هر بار درب یخچال باز می‌شود، موتور باید تلاش کند هوای گرم ورودی را از داخل به بیرون هدایت کند. اگر این اتفاق مدام تکرار شود، دمای یخچال به شدت بالا می‌رود. پس کمتر درب یخچال را باز و بسته کنید.

دلیل داغ شدن یخچال؛ خرابی فن یخچال فریزر

گاهی اوقات حرارت بالای بدنه‌ی یخچال با خرابی فن مرتبط است. فن وظیفه‌ی خنک کردن کمپرسور را برعهده دارد. در نتیجه هرگونه خرابی در این قطعه باعث افزایش گرمای دیواره‌ی یخچال خواهد شد.

علت داغ شدن بدنه یخچال؛ آلوده شدن فیلتر هوای یخچال

زمانی که فیلتر هوا کثیف یا آلوده شده باشد، فشار زیادی بر کمپرسور وارد می‌شود. چرا که فیلتر مسدود شده و عملکرد دستگاه کاهش پیدا کرده است. در نتیجه گرمای دستگاه بالا و بالاتر می‌رود.

دلیل گرم شدن بدنه یخچال؛ کاهش گاز مبرد

علت داغ شدن بدنه فریزر می‌تواند کاهش گاز مبرد یخچال باشد. اگر گاز مبرد کاهش پیدا کرده باشد، می‌بایست حتما به کمک تعمیرکار میزان گاز آن را به حد نرمال بازگردانید.

دلیل داغ شدن بدنه یخچال؛ انسداد هوای خروجی یخچال

دلیل گرم شدن دیواره یخچال می‌تواند انسداد هوای خروجی باشد. پاره‌ای از مواقع هوای گرمی که باید از یخچال خارج شود، مسدود می‌شود. همین امر باعث داغ کردن بدنه می‌گردد.

عامل داغ کردن یخچال؛ خرابی کمپرسور

داغ کردن یخچال با خرابی کمپسور هم مرتبط است. انواع خرابی در این قطعه می‌تواند باعت گرم شدن بدنه‌ی یخچال شود. برای مثال یکسره کار کردن کمپرسور می‌تواند یک دلیل مهم برای گرم شدن دستگاهتان باشد.

دلیل گرم شدن بدنه یخچال؛ شل شدن کابل برق

در موارد نادر مشاهده شده است که شل شدن کابل برق علت اصلی داغ کردن بدنه و دیواره‌ی یخچال است. حتما کابل برق را چک کنید.

آیا داغ شدن بدنه یخچال طبیعی است؟

همیشه و در همه حال دلیل گرم شدن دیواره یخچال نگران کننده نیست. یخچال به کمک گاز فریون گرمای هوای داخل محفظه را به بیرون منتقل می‌کند. این شیوه‌ی خنکسازی داخل یخچال است. از طرفی گاز فریون گرم شده از لوله‌های اواپراتور به بیرون هدایت می‌شود. از آنجا که لوله‌های اواپراتور داخل بدنه تعبیه شده‌اند، بنابراین گرم شدن یخچال طبیعی به نظر می‌رسد. اما گاهی داغ کردن یخچال خیلی بیشتر از حد نرمال می‌شود. در این شرایط باید علت گرم شدن بدنه یخچال به سرعت تشخیص داده شود. پیشتر به دلایل مرتبط با داغ شدن دیواره پرداخته شد.

تا چه دمایی میزان گرم شدن بدنه یخچال عادی است؟

دمای نرمال بدنه یخچال داغ شده برای برندهای مختلف متفاوت است. برای اطلاع از دمای مطلوب بدنه‌ی یخچال فریزر خود بهتر است از دفترچه راهنمای یخچال فریزرتان کمک بگیرید.

گرم شدن بدنه یخچال در کدام برند بیشتر است؟

ماورای علت داغ شدن بدنه یخچال، باید بدانید داغ کردن دیواره در هر برندی رخ می‌دهد. در واقع افزایش گرمای بدنه‌ی یخچال محدود به یک برند یا مارک خاص نیست. تقریبا تمام برندهای یخچال فریزر نظیر سامسونگ، ال جی، بوش، الکترو استیل، هیمالیا، امرسان، ایلیا استیل و … می‌توانند با این مشکل روبرو شوند. اصل ماجرا پی بردن به دلیل گرم شدن دیواره یخچال است. چرا که تنها با دانستن این موضوع می‌توان نسبت به رفع خرابی اقدام کرد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *